Co-packing i konfekcjonowanie: jak działa i jakie korzyści ma dla twojego biznesu?

Z pojęciem konfekcjonowania produktów spotykamy się najczęściej w ujęciu branży e-commerce. Rozwijając internetowy biznes prędzej czy później staniemy przed dylematem czy procesy logistyczne i konfekcyjne realizować własnym sumptem, biorąc na siebie rosnące koszty z tym związane, czy przekazać je w ręce firmy zajmującej się tym profesjonalnie. W tym artykule przyjrzymy się bliżej procesom związanym z konfekcjonowaniem towarów, zwanym z angielskiego co-packingiem. Na czym polega pakowanie usługowe? Co kryje się pod pojęciem co-packingu? Kiedy warto rozważyć outsourcing takiej usługi? Pokażemy również kilka przykładów zleceń polegających na konfekcjonowaniu towarów.

Czym są usługi co-packingu?

Co-packing to nic innego jak rozbudowane procesy związanie z konfekcjonowaniem towaru czy produktu i jego przygotowaniem do wysyłki. To usługa polegająca na pakowaniu, przepakowaniu lub miksowaniu produktów najczęściej z wykorzystaniem usług zewnętrznych firm specjalizujących się w pakowaniu. Produkt, który wysyłamy, nie ulega żadnym zmianom czy przekształceniem.

Poniżej przykład usług, które mogą wchodzić w skład co-packingu:

  • pakowanie usługowe do opakowań wysyłkowych,
  • przepakowywanie produktów do nowych opakowań zbiorczych,
  • tworzenie zestawów produktów, czyli tzw. kompletowanie lub miksowanie, na podstawie wytycznych i zamówienia klienta,
  • insertowanie czyli dokładanie do paczki dodatkowych elementów w postaci listu, ulotki, próbki produktu itp.,
  • foliowanie,
  • etykietowanie,
  • przygotowywanie paczek do wysyłki i zabezpieczenie przesyłek przed uszkodzeniami w trakcie transportu,
  • paletyzacja.

W niektórych przypadkach co-packing obejmuje również:

  • zamówienie opakowań zbiorczych lub specjalnych etykiet do konfekcji,
  • usługę projektowania opakowań zbiorczych lub jednostkowych czy projektowanie etykiet,
  • monitorowanie stanów magazynowych klientów.

Jak działa co-packing?

Co-packing może być wykonywany w ramach procesów w naszej firmie (niektóre firmy posiadają własny dział pakowania), ale najczęściej jest to usługa zlecana zewnętrznej firmie. Przedsiębiorca, który potrzebuje pomocy w pakowaniu swoich produktów nawiązuje współpracę z firmą co-packingową, której powierza outsourcing usług logistycznych.

Firmy zajmujące się co-packingiem posiadają odpowiednią infrastrukturę i wyposażenie do wykonywania różnego rodzaju zadań związanych z konfekcją towaru takich jak układanie produktów, naklejanie etykiet, miksowanie produktów czy pakowanie do pudełek lub worków. Co-packing może również obejmować wymianę zużytych opakowań, weryfikację uszkodzonego towaru i jego przepakowanie według nowego schematu.

Firma zajmująca się profesjonalnie konfekcją jest odpowiedzialna za wykonywanie określonych czynności związanych z pakowaniem. W zależności od potrzeb przedsiębiorcy, usługa co-packingu może obejmować zarówno wstępne przygotowanie produktów do pakowania (np. sortowanie, układanie, etykietowanie), jak i ich końcowe pakowanie do opakowań takich jak pudełka, worki czy pojemniki i ich odpowiednie zabezpieczenie do wysyłki. Po konfekcji towar jest przygotowywany do dystrybucji i przekazywany do odbiorcy końcowego według ustalonych założeń dotyczących np. paletyzacji. Cały proces zlecenia jest ustalany z klientem na etapie wyceny i zamówienia.

Z usług co-packingu korzystają najczęściej producenci różnych produktów (np. żywności czy kosmetyków), dystrybutorzy oraz sklepy internetowe. Zlecenia co-packingu mogą również okazjonalnie napływać z pozostałych branż, zwłaszcza w okresie świątecznym, kiedy firmy przygotowują paczki świąteczne dla kontrahentów czy pracowników. Wtedy skorzystanie z usług takiej firmy wydaje się być najlepszym rozwiązaniem, bo pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, które musielibyśmy zainwestować, aby samodzielnie wykonać takie zadanie.

Konfekcjonowanie towarów – przykłady

Usługi konfekcji mogą być mniej lub bardziej rozbudowane, stałe lub jednorazowe – w zależności od potrzeb klienta. Odbiorca może skorzystać wyłącznie z usług konfekcji, ale może do tego dołączyć stałą usługę magazynowania. Poniżej przykłady zleceń dotyczących co-packingu.

  1. Konfekcjonowanie produktów kosmetycznych/kompleksowa usługa pakowania – złożenie opakowania, naklejenie etykiet, umieszczenie ampułki w wytłoczce, włożenie dodatkowych elementów jak ulotka, zamknięcie opakowania, paletyzacja i przygotowanie do dystrybucji.

2. Logistyka e-commerce czyli obsługa dostaw, magazynowanie, produkcja opakowań, pakowanie i wysyłka, obsługa zwrotów. W skład zlecenia weszło: przekazanie bazy adresowej do wygenerowania etykiet, druk etykiet, zakup opakowań zbiorczych, pakowanie, naklejenie etykiety adresowej i przekazanie do dystrybucji.

3. Generowanie i druk etykiet o określonym formacie, precyzyjne etykietowanie puszek, układanie na kartonowe tacki, foliowanie, paletyzacja i przygotowanie do dystrybucji.

4. Miksowanie musów owocowych, pakowanie do siateczek, mocowanie kartonowej zawieszki przy pomocy specjalnej maszyny, układanie w kartonach zbiorczych, paletyzacja, przygotowanie dokumentów wysyłkowych i przekazanie do dystrybucji.

5. Konfekcjonowanie zestawów promocyjnych – złożenie opakowania zbiorczego, umieszczenie gadżetów w opakowaniach zbiorczych, zamknięcie opakowania i przygotowanie do dalszej dystrybucji do klienta końcowego.

Usługi dodatkowe – magazynowanie i dystrybucja

W ramach usługi co-packingu, firmy oferują również własny magazyn. Możemy w nim składować towar do stałej obsługi lub jednorazowego zlecenia. W skład usługi magazynowania wchodzi przyjęcie towaru wraz z inwentaryzacją, przechowanie towaru, ewidencja przyjęć i wydań oraz zarządzanie stanami magazynowymi.

Dodatkowo firmy te mogą nas obsłużyć w zakresie dystrybucji towarów za pomocą własnej floty samochodowej lub usług kurierskich firm, z którymi współpracują. Dystrybucja może się odbyć w jedno miejsce lub więcej miejsc, wraz z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do wysyłki

Co-packing, a korzyści dla Twojego biznesu

1.    Oszczędność czasu i pieniędzy – outsourcing pakowania do firmy co-packingowej pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze na zakup i utrzymanie odpowiedniego wyposażenia do pakowania, a także na zatrudnianie dodatkowych pracowników do wykonywania tych czynności.

2. Outsourcing usług związanych z co-packingiem pozwala na przekierowanie czasu i sił na rozwinięcie innych obszarów w swojej firmie – jak sprzedaż czy marketing. Czasem lepiej powierzyć konfekcjonowanie towarów w ręce profesjonalistów, niż samemu uczyć się tych procesów i zaangażować w nie dodatkowe pieniądze i siłę roboczą.

3.    Skalowalność biznesu – co-packing pozwala łatwo skalować produkcję i sprzedaż, ponieważ usługa ta umożliwia szybkie pakowanie większych ilości produktów w krótszym czasie.

4.    Wysoka jakość – firmy co-packingowe posiadają specjalistyczne wyposażenie i doświadczenie w pakowaniu, co przekłada się na wysoką jakość usługi i produktów.

5.  Doświadczenie w procesach związanych z konfekcjonowaniem produktów firm zajmujących się tym profesjonalnie pozwala zminimalizować czas potrzebny na konfekcję danego towaru. W efekcie odbiorca otrzymuje zamówiony towar w najkrótszym możliwym czasie. To zaś przekłada się na wizerunek firmy

6.    Większa elastyczność – przedsiębiorcy korzystający z usług co-packingu mogą łatwo dostosować zakres realizacji do swoich potrzeb, w zależności od bieżących wymagań biznesowych. Mogą skorzystać wyłącznie z tych procesów, które ich dotyczą.

7.    Wsparcie logistyczne – firma co-packingowa może również pomóc w organizacji transportu produktów, co ułatwia cały proces logistyczny. Outsourcing usług logistycznych pozwala zminimalizować koszty prowadzenia firmy związane z magazynowaniem czy własną flotą. Wynajęcie kilku miejsc paletowych z pewnością będzie tańszym rozwiązaniem, niż zakup lub wynajem całego magazynu i zatrudnienie własnych pracowników do jego obsługi.

Wnioski

Co-packing to usługa, która oferuje wiele korzyści dla przedsiębiorców. Pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze, zwiększyć skalę biznesu, poprawić jakość usług oraz zapewnić wsparcie logistyczne. Dlatego warto rozważyć współpracę z firmą co-packingową, szczególnie jeśli produkcja i pakowanie produktów stanowi dla nas duże wyzwanie. Dobrze zrealizowana usługa co-packingowa i wysyłkowa będzie miała bezpośrednie przełożenie na odbiór naszej marki w oczach klientów.

Magdalena Jagielska

Zobacz więcej wpisów

Ulotki kreatywne

Ulotki reklamowe to wciąż jedno z najpopularniejszych narzędzi reklamy. Firmy często wybierają ten środek komunikacji z klientami ponieważ jest stosunkowo łatwy i tani w produkcji. Ulotki możemy wykorzystać w różnych działaniach marketingowych: od targów, konferencji, po mailingi bezadresowe czy na spotkaniach biznesowych.

Opakowania jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Rynek sprzedaży internetowej rozwija się w bardzo szybkim tempie. Powstaje coraz więcej sklepów e-commerce, które nie mogą istnieć bez opakowań. Jak odnaleźć się w świecie kartonów i pudełek?

Jak zminimalizować straty magazynowe poprzez efektywny fulfillment

Magazynowanie towarów to jeden z kluczowych elementów składających się na procesy związanie z fulfillmentem. To obszar, który ma wpływ na czas przygotowywania przesyłek, efektywność wszystkich etapów pracy oraz koszty związane z całą obsługą zamówień.