Opakowania jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Rynek sprzedaży internetowej rozwija się w bardzo szybkim tempie. Powstaje coraz więcej sklepów e-commerce, które nie mogą istnieć bez opakowań. Jak odnaleźć się w świecie kartonów i pudełek? Na co zwrócić uwagę przy ich wyborze i projektowaniu? Jakie funkcje pełni opakowanie wysyłkowe, a jakie produktowe? W tym artykule skupimy się na opakowaniach kartonowych. Kopertom i innym rozwiązaniom poświęcimy inny tekst.

W tym artykule przeczytasz o:

1.      Rodzajach opakowań.

2.     Wypełniaczach – czyli jak zadbać o bezpieczeństwo produktu.

3.      Sposobach na zwiększenie sprzedaży swoich produktów za pomocą opakowania.

Rodzaje opakowań – przegląd rozwiązań opakowaniowych

Opakowania produktowe

Na początek warto rozróżnić opakowanie produktowe od opakowania wysyłkowego. Jedno i drugie spełnia bowiem inne funkcje. Opakowanie produktu jest zawsze jego integralną częścią i jest sprzedawane razem z nim. Mówimy tu np. o kartoniku na pastę do zębów, opakowaniach na kremy czy zabawki. Opakowania produktów pełnią rolę wizerunkową oraz informacyjną. Zazwyczaj zawierają informację o składzie czy treść instrukcji stosowania. Są projektowane według indywidualnego projektu i stanowią element wizerunku marki. Tu firmy prześcigają się w nietypowych rozwiązaniach i oryginalnych projektach graficznych. Opakowanie produktów ma wyróżnić produkt na tle konkurencji i być spójne z marką. Te efekty można uzyskać również poprzez materiały, z których produkujemy opakowania i zastosowane uszlachetnienia. Papier można bowiem pokryć dodatkowymi specyfikami: folią błysk lub mat, folią soft touch, brokatem, lakierem UV, wykonać tłoczenie czy hot stamping. Rozwiązań opakowaniowych jest mnóstwo – ogranicza nas właściwie jedynie budżet (koszt opakowania), wyobraźnia i dostęp do wiedzy na temat określonych rozwiązań produkcyjnych.

Poniżej przykłady opakowań produktowych.

Różne kształty opakowań produktowych

Kształt opakowania to cecha, która wyróżni opakowanie spośród innych. Niestandardowy kształt przykuje uwagę i w dużej mierze wpłynie na pozytywny odbiór naszej marki. Elementy opakowania mogą determinować jego kształt.

Pierwszy przykład to wyprodukowane przez nas pudełko (full zadruk) na książkę.

Tu przykład poręcznej tekturowej walizeczki na materiały do sprzątania. To jednocześnie przykład opakowania promocyjnego, które dodatkowo powinno odbiorcę zachwycić.

Kolejnym przykładem może być opakowanie na próbki kosmetyków, które jest zaprojektowane tak, aby po zamknięciu tworzyć pudełko.

Ciekawym przykładem jest sztancowane pudełeczko na zestaw covidowy. Zwraca uwagę, prawda?

Spójrzcie na to opakowanie. Ciekawy kształt kryje w sobie 4 puszki z herbatą

Rodzajów opakowań produktowych może być bardzo wiele i w każdym przypadku warto pokusić się o niestandardowe rozwiązania.

Opakowania wysyłkowe

Inną rolę pełnią natomiast kartonowe opakowania wysyłkowe, których głównym zadaniem jest ochrona produktu i bezpieczne dostarczenie towaru do odbiorcy końcowego drogą pocztową lub kurierską. Przy ich wyborze szczególną uwagę zwracamy nie na wygląd takiego opakowania, ale przede wszystkim na jego praktyczność i trwałość. Takie opakowania ma sprawić, że towar dotrze do klienta w nienaruszonym stanie. Musi mieć więc odpowiednią gramaturę i konstrukcję, musi być mocne i wytrzymałe, aby ochronić zawartość przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej zawiera jednokolorowy nadruk w postaci logo marki.

Opakowania – zrób pierwsze wrażenie

Wydawałoby się, że pudełko wysyłkowe to rzecz, na którą nikt nie zwraca uwagi bo po otwarciu paczki trafia do kosza. Z reguły tak właśnie jest, ale nie powinniśmy ulec pokusie i nie przykładać do niego wagi. Wręcz przeciwnie. Wysiłek, jaki włożymy w ten element sprzedaży, z pewnością zaprocentuje. Pudełko personalizowane na pewno będzie lepszym rozwiązaniem, niż pudełko bez nadruku. Ważne są również inne elementy, które można wykorzystać do pakowania – jak brandowana taśma, czy dedykowane naklejki. Wszystko zależy od budżetu, jakim dysponujemy. Pamiętajmy – najważniejsze, żeby paczka zachęcała do otwarcia. Poniżej przegląd najpopularniejszych rozwiązań.

Kartony klapowe

Karton klapowy to najczęściej spotkany model kartonu w przypadku opakowań, które spełniają funkcje transportowe. Zamykany na klapy, występuje w wielu rozmiarach. Jest łatwy do złożenia, ale wymaga dodatkowego użycia taśmy. Kartony klapowe są produkowane z różnej gramatury tektury oraz ilości jej warstw (3w, 5w) – należy je dobrać w zależności od tego, co chcemy umieścić w środku. Wysyłka szklanych produktów na pewno będzie wymagała kartonu z tektury 5. warstwowej o wysokiej gramaturze, a w środku dodatkowych wkładek lub wypełnień. Wysyłka odzieży nie będzie natomiast tak wymagająca.

Karton klapowy kupimy w dostępnych standardowych rozmiarach, lub wyprodukujemy pod specjalne wymiary – z nadrukiem lub bez. Zazwyczaj wykorzystywane są kartony w kolorze szarym, na których nie widać zabrudzeń. Karton klapowy, przy właściwym użytkowaniu, może być opakowaniem wielokrotnego użytku.

Kartony fasonowe

To często stosowane rozwiązanie w branży e-commerce. To opakowanie jednoelementowe, które po złożeniu tworzy pudełku. Jest drukowane z wykrojnika, a do zamknięcia nie wymaga taśmy. Karton fasonowy to półka wyżej wśród kartonów. Z racji tego, że górna klapa nie jest dzielona, z łatwością wykonamy na niej nadruk. Efekt otwarcia też robi większe wrażenia, zwłaszcza gdy dodamy kilka elementów więcej – jak kolorowa bibuła, naklejki czy ręcznie personalizowana notatka do klienta.

Kartony denko-wieko

To kartony składające się z dwóch osobnych elementów – denka i wieka. Nie są zbyt popularne w wysyłkach e-commerce. Najczęściej wykorzystywane są np. do pakowania butów lub do projektów promocyjnych, jak ten poniżej.

Kartony e-commerce tzw. send boxy

Na rynku istnieją również opakowania o specjalnej konstrukcji tzw. send boxy, dedykowane rynkowi e-commerce. Pudełka są wyposażone w automatyczne dno, dzięki czemu łatwo i szybko się rozkładają. Posiadają również taśmę zrywkę oraz dwa paski klejące – jeden do zaklejenia paczki przy wysyłce, drugi do odesłania ewentualnego zwrotu. To ułatwia odbiorcy procesy ewentualnych zwrotów, gdyż ma jednocześnie pod ręką opakowanie, które posłuży mu do wykorzystania w przypadku chęci odesłania towaru. Dzięki temu pudełko ma ponowne zastosowanie, wpisując się w ekologiczne trendy i zrównoważony rozwój.

Przy wysyłkach książek świetnie sprawdzą się opakowania typu motylek, o specjalnym sposobie składania. Posiadają dodatkową taśmę zrywkę, która umożliwia otwarcie paczki.

Bezpieczeństwo przesyłki – wypełniacze

Myśląc o wysyłce naszego towaru, nie możemy zapomnieć o jego odpowiednim zabezpieczeniu. Nie ma nic gorszego niż rozczarowanie klienta, który otwiera przesyłkę i w środku znajduje uszkodzony towar na który z niecierpliwością czekał. Zamiast pozytywnej reakcji mamy niezadowolonego klienta i reklamację do rozpatrzenia.

Wypełnienie paczki dostosowujemy do oferowanego asortymentu i wybranych pudełek wysyłkowych. Inaczej zapakujemy towar szklany, a inaczej książkę czy ubrania. Nie bez znaczenia jest też kwestia wpływu na środowisko, magazynowanie takich produktów czy kwestia ceny.

Folia Bąbelkowa

To jeden z najpopularniejszych produktów do pakowania. Posiada bąble z powietrzem – któż nie lubi z nich strzelać 🙂 Jest bardzo lekka i elastyczna. Można nią owinąć towar lub po prostu wypełnić nią paczkę, zapewniając stabilność wysyłanego towaru. Świetnie zabezpieczy delikatny i kruchy przedmiot. Ma zalety ekonomiczne – jest stosunkowo tania, ale jest daleka od ekologicznych rozwiązań. Można ją oczywiście ponownie wykorzystać i sprawić by wróciła do obiegu. Jest sprzedawana na roli i potrzeba sporo miejsca do jej magazynowania. Jej ekologicznym odpowiednikiem będzie papier bąbelkowy z recyclingu, ale zdecydowanie będzie to droższe rozwiązanie.

Wypełniacze do paczek

Wybór wypełnienia naszej paczki ma nie tylko wpływ na bezpieczeństwo wysyłki, ale przede wszystkim na to, jak nasza marka będzie przez klienta postrzegana.

Odchodzi się już od wypełniaczy styropianowych, które – mimo, że są lekkie – są bardzo trudne do przetworzenia. Zamiast nich stosuje się wypełniacze papierowe czy wełnę drzewną. Dla niektórych jednak otwarcie takiej przesyłki bywa irytujące, kiedy papierowe elementy wysypują się z pudełka lub są trudne do usunięcia z przedmiotu, który kupiliśmy.

Innym rozwiązaniem są wypełniacze z powietrzem, ale pomimo świetnych funkcji ochronnych, mają niską estetykę i nie są ekologiczne.

Dedykowane wkładki

Kolejnym przykładem będą dedykowane wkładki kartonowe, projektowane pod produkt i idealnie do niego dopasowane. Poniżej przykład stabilnego wypełnienia dla butelek, często stosowane w różnych formach w przypadku wysyłki płynów w szklanych opakowaniach.

Możemy również wykonać takie pudełko z tzw. flokiem lub wytłoczką. Tu przykład dedykowanej wytłoczki w opakowaniu produktowym na alkohol.

Kolejny przykład opakowania na próbki, w którym wykorzystano piankowe wypełnienie do zamocowania drewnianych próbek w opakowaniu.

O optymalizacji opakowań czyli 7 sposobów, aby zoptymalizować opakowania produktów i zwiększyć sprzedaż

Możemy być pewni, że klienci ocenią nasz produkt również po opakowaniu. Otrzymanie przesyłki, a potem jej otwarcie, to moment który budzi w odbiorcy wiele emocji. Już samo oczekiwanie na przesyłkę wiąże się z dreszczykiem ekscytacji. Warto więc to wykorzystać. Im większe wzbudzimy zaskoczenie, tym bardziej zapadniemy w umyśle odbiorcy, a być może jednorazowo trafimy do większej grupy odbiorców. Klienci często pokazują w mediach społecznościowych tzw. unboxing i dzielą się ciekawym opakowaniem. A to już sposób na zwiększenie zasięgów.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze opakowania, aby zwiększyć sprzedaż swoich produktów?

1.         Dostosuj opakowanie do produktu – ważne jest, aby opakowanie odpowiadało produktowi i jego potrzebom. Dzięki temu produkt będzie bardziej atrakcyjny dla klienta, a także łatwiejszy w użyciu.

2.         Stwórz opakowanie, które będzie wyróżniać się na półce – ważne jest, aby opakowanie wyróżniało się spośród innych produktów na półce. Można to osiągnąć poprzez kreatywny design, jasne kolory lub atrakcyjne kształty.

3.         Wykorzystaj personalizację – personalizacja opakowań to sposób na zwiększenie lojalności klientów. Można dodać na opakowaniu logo lub nazwę klienta, co sprawi, że produkt będzie bardziej atrakcyjny dla klienta. Tu przykład opakowania, które można spersonalizować imieniem odbiorcy.

4.         Zwróć uwagę na ekologię – coraz więcej klientów jest świadomych wpływu opakowań na środowisko. Dlatego warto wybrać ekologiczne opakowania, takie jak opakowania z recyklingu lub biodegradowalne.

5.         Upewnij się, że opakowanie jest łatwe w użyciu – opakowanie powinno być łatwe w użyciu i otwieraniu. Dzięki temu klient będzie miał pozytywne wrażenie i będzie chętniej sięgał po dany produkt.

6.         Pomyśl o logistyce – opakowanie powinno być łatwe w magazynowaniu i transportowaniu. Dzięki temu można zminimalizować koszty i uniknąć uszkodzeń produktu w trakcie transportu.

7. Zmniejsz koszty produkcji – ważne jest, aby znaleźć odpowiedni balans między jakością a ceną. Dzięki temu można obniżyć koszty produkcji opakowania, co przekłada się na wyższe marże i konkurencyjną cenę produktu.

Optymalizacja opakowań produktów to klucz do zwiększenia sprzedaży i lojalności klientów. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i uwagi na ich dopasowanie do produktu i potrzeb klientów.

Magdalena Jagielska

Zobacz więcej wpisów

Ulotki kreatywne

Ulotki reklamowe to wciąż jedno z najpopularniejszych narzędzi reklamy. Firmy często wybierają ten środek komunikacji z klientami ponieważ jest stosunkowo łatwy i tani w produkcji. Ulotki możemy wykorzystać w różnych działaniach marketingowych: od targów, konferencji, po mailingi bezadresowe czy na spotkaniach biznesowych.

Opakowania jako sposób na zwiększenie sprzedaży

Rynek sprzedaży internetowej rozwija się w bardzo szybkim tempie. Powstaje coraz więcej sklepów e-commerce, które nie mogą istnieć bez opakowań. Jak odnaleźć się w świecie kartonów i pudełek?

Jak zminimalizować straty magazynowe poprzez efektywny fulfillment

Magazynowanie towarów to jeden z kluczowych elementów składających się na procesy związanie z fulfillmentem. To obszar, który ma wpływ na czas przygotowywania przesyłek, efektywność wszystkich etapów pracy oraz koszty związane z całą obsługą zamówień.